Thursday, December 29, 2011

Hangatnya Cinta - Bab 21

Selesai sahaja kerjanya, Iskandar terus kembali menuju ke biliknya. Tidak mahu menunggu lama kerana sejak dari siang tadi lagi dia masih lengkap berpakaian kemeja dan seluar slack hitam. Jadi, dia mahu segera membersihkan diri kerana dia tahu waktu maghrib juga sudah hampir tiba ke penghujungnya. Dia tidak mahu terlepas hanya di sebabkan kusyuk pada perkara-perkara duniawi sahaja.
            Sepuluh minit berlalu, dia terus keluar dari bilik air dan berjalan menuju ke almari pakaian. Sehelai t’shirt bewarna merah hati disarungkan segera ke tubuhnya. Sekali lagi kepalanya disuakan ke dalam almari itu untuk mencari kain pelikat miliknya. Jumpa sahaja terus dipakainya. Kemudian sejadah yang juga terletak di dalam almari itu di ambil lalu di hamparkan di tempatnya.

            Selesai sahaja menunaikan solat maghrib dia segera menyimpan kembali sejadah itu di tempat asalnya. Terasa tenang sahaja hati bila selesai solat. Tadi sewaktu belum mandi dia rasa seperti nak lelapkan mata dengan segera. Tapi tubuh yang telah disirami air terasa segar bugar. Jadi niatnya untuk terus tidur di biarkan sahaja berlalu. Lagipun jam masih awal lagi. Malam juga masih muda. Cuma malam ini agak dingin sedikit terasa. Tapi di luar sana bulan masih setia memancarkan cahayanya.
 Dia mencapai pula remote telivesyen lalu punat ON segera di tekan.Tidak ada satu pun rancangan yang bisa menarik perhatiannya. Nak keluar lepak dengan kawan-kawannya dia rasa malas pula. Lagipun keretanya masih dalam ‘bilik rawatan’. Hai..nampak gayanya dia perlu mencari satu lagi kenderaan. Kalau kecemasan macam ini tidaklah dia kelam kabut sangat nak pinjam kereta kakaknya. Bukannya sebelum ini dia tidak mampu nak beli cuma dia tidak nampak kepetingannya pun kalau dia pakai kereta banyak-banyak. Tapi sekarang dia bukannya bujang lagi. Dah jadi suami orang. Memang patutlah kalau dia nak beli pun. Tak kan nak harapkan Honda Civic Mugen kesayangannya itu saja.

Nur Nilam yang sejak dari tadi lagi berada di dalam bilik itu hanya menjadi pemerhati kepada Iskandar yang langsung tidak memandangnya. Tegur apatah lagi. Boleh buat selamba sahaja seolah-olah dia langsung tidak wujud di dalam bilik ini. Padahal sejak dari Iskandar masuk tadi lagi dia terlebih dahulu berada di dalam bilik mereka ini. Tahulah dia yang Iskandar benar-benar marah kepadanya. Kerana kata-katanya siang tadi telah menyebabkan Iskandar berubah menjadi seorang manusia bisu. Senyap tanpa sepatah kata.
Manalah dia tahu kiranya kata-katanya itu membuatkan Iskandar merajuk sampai begini sekali. Dia hanya inginkan yang terbaik. Itu sahaja. Tapi dia terlupa apa yang terbaik untuk dia belum tentu yang terbaik untuk orang lain. Jadi, mahu atau tidak dia harus memujuk Iskandar kembali. Tak sanggup rasanya nak pandang wajah Iskandar yang serius tu lama-lama. Dia rindukan Iskandar yang selalu senyum manis padanya. Rindukan usikan-usikan nakal Iskandar padanya. Dia mahukan semua itu.
            Dia segera turun dari katil lalu mengorak langkah perlahan sahaja menghampiri Iskandar yang sedang duduk di atas sofa itu. Dia mengambil tempat di sebelah Iskandar. Matanya pula tidak lekang dari memandang wajah kacak itu walaupun dia terpaksa mendongak sedikit untuk memandang wajah itu. Langsung tidak berkata apa-apa. Padahal dia tahu yang Iskandar sebenarnya menyedari kehadiran dia. Bohong sangatlah kalau tak sedar. Bukannya Iskandar buta.
“Abang, Nilam minta maaf..”ucapnya perlahan sambil merapatkan tubuhnya di tubuh Iskandar. Dia mahu terus merasai kehangatan tubuh itu walaupun Iskandar hanya kaku dan dia juga diburu rasa malu.
“Abang..”kali ini dia memanggil manja. Tangannya terus sahaja melingkar di pinggang Iskandar sebelum kepalanya dilentokkan ke bahu Iskandar. Masih ada ngilu yang terasa dek luka yang masih belum sembuh itu.Seumur hidupnya tak pernah pun dia pujuk orang. Pujuk hati sendiri selalulah. Tambah-tambah nak pujuk suaminya ini. Alahai, sensitif juga rupanya Iskandar.
 Iskandar masih lagi kaku. Hanya hembusan nafasnya sahaja yang kedengaran. Sekali sekala apa salahnya kalau dirinya pula yang dipujuk. Asyik nak pujuk orang je. Dia pun nak juga merasainya.
“Abang, janganlah diam macam ni?Abang cakaplah..tak pun abang teringin nak jadi bisu,”
Iskandar diam lagi. Mukanya serius sahaja walaupun yang sebenarnya dia mahu ketawa mendengar kata-kata isterinya itu. Masih sempat nak mengusik sama seperti yang selalu dia buat bila Nur Nilam merajuk. Sebab itulah rajuk yang pendek boleh jadi panjang dek sikapnya yang suka mengusik itu.
“Abang...”kali ini giliran rambutnya pula menjadi perhatian jari jemari Nur Nilam. Dari rambut, kening, hidung dan yang terakhir jari jemari itu bermain-main dengan bibirnya pula. Arghh!Nilam memang pandai menggoda. Patutlah dia kalah. Nak je dia gigit-git jari jemari tu tapi hati lelakinya masih lagi ego. Masih belum mahu mengalah. Biar Nur Nilam tahu yang dia memang tak suka bila hati dan perasaan jadi bahan mainan.
“Abang..cakaplah. Jangan diam macam ni.”
“Nilam buat apa ni? Abang tak sukalah!” akhirnya terkeluar juga suaranya. Jari jemari Nur Nilam di tolak hendak tak hendak je. Sebabnya dia sendiri suka di perlakukan begitu. Bukan selalu tau nak dapat layanan yang macam ni. Nur Nilam masih malu dengan dirinya. Masih dalam tempoh suai kenal. Tapi memang best betul bila bercinta lepas kahwin. Nak buat apa pun semua halal. Setiap hari ada sahaja benda yang dia handak tahu tentang isterinya. Hati sentiasa rasa nak duduk berkepit 24 jam. Berpisah sekejap pun rasa macam dah sasau. Ah!Nur Nilam benar-benar buat dia rasa tak tentu arah.
“Nilam tak buat apa.. Nilam cuma nak duduk dekat orang yang merajuk walaupun orang tu tak tahu yang Nur Nilam Qaseh ni bukanlah seorang yang pandai memujuk,” balas Nur Nilam lagi sambil ketap bibir.
“Rasanya dalam bilik ni ada banyak lagi ruang-ruang kosong yang boleh Nilam duduk,”ucap Iskandar lagi beserta senyuman sinis. Raut wajah masih lagi serius. Masih mahu menduga sekeping hati ini.
“Jadi, abang tak mahu duduk dekat Nilamlah?
“Kalau ya kenapa?”balasnya lagi.
“Kenapa abang selalu buat Nilam begini?”
“Sebab Nilam sendiri yang mintak abang jadi macam ni? Jadi jangan nak salahkan abang bila jadi keadaan yang macam ni.!”balasnya serius sahaja. Langsung tak pandang wajah Nur Nilam yang seratus peratus sudah bertukar warna.
“Abang, Nilam cuma nak yang terbaik untuk abang sebab Nilam tahu Nilam hanya menumpang kasih abang...”
“ Nilam pasti apa yang Nilam buat tu terbaik untuk abang. Bagaimana dengan perasaan abang pada Nilam? Nilam tak mengerti hati abang ini bagaimana?Tak faham apa yang abang selalu cakap? Apa yang selalu abang harap?Kenapa mesti nak cakap benda yang abang tak suka? Kenapa masih lagi hendak mengulit kenangan yang abang sendiri sudah buangnya jauh-jauh?Kenapa?”
“Sebab..”
“Sebab Nilam tak sayang abang? Sebab Nilam tak mencintai abang! Sebab Nilam lebih rela tengok abang jatuh ke tangan orang lain daripada cuba untuk mempertahankannya,”
“Abang..bukan macam tu maksud Nilam..” jari jemari lelaki Iskandar di raihnya. Namun, di tepis perlahan oleh Iskandar. Sememangnya dia masih belum mahu mengalah.
“Abang tahu abang bukan yang terbaik untuk Nilam. Mungkin di luar sana masih ada lagi lelaki yang terbaik untuk Nilam. Sebab itulah Nilam sukar sangat nak mempertahankan segala-galanya. Harapan abang tak kesampaian. Hanya abang seorang sahaja yang tergila-gilakan Nilam. Yang mencintai Nilam. Tapi, Nilam tak!” ungkap Iskandar lagi. Menyentuh hati dan perasaan sangat-sangat. Mahu terus menduga sekeping hati milik Nur Nilam.
“Abang!apa abang cakap ni? Abang tak percaya pada hati dan perasaan Nilam pada abang? Macam tu ke?”soal Nilam pula.
“Entahlah..macam mana abang nak percaya sebab Nilam sendiri tak pernah nak yakinkan abang,”
Perlahan-lahan Nur Nilam meleraikan pelukannya. Ada cecair hangat yang mula mengambil tempat di kelopak matanya. Ternyata air jernih itu mahu terus mengalir. Sampai hati Iskandar buat begini padanya. Bukankah segala-galanya milik dia sudah jadi milik Iskandar. Jika dia tidak ada cinta semua itu juga tidak akan berlaku. Keyakinan yang macam mana lagi Iskandar mahukan darinya. Hanya di sebabkan kata-katanya siang tadi Iskandar mahu terus menghukumnya begini. Mahu melayannya begini. Wajarkah?
Kali ini Iskandar pula yang cemas bila Nur Nilam melarikan wajahnya ke arah lain. Mahu menduga pada awalnya sekarang di penghujung dia pula yang terduga kerana membuatkan air mata itu mengalir lagi di pipi Nur Nilam. Ya Allah..
“Sayang..sayang...abang gurau je. Janganlah menangis macam ni. Sayang, please..”Iskandar mula gelabah.
Nur Nilam sudah teresak-esak. Tidak pedulikan lagi pada kata-kata yang keluar dari mulut Iskandar.
“Sayang, dah la..syuhh..diam ek..abang gurau je. Abang dah maafkan sayang siang tadi lagi. Dah la..asyik nak menangis je. Banyak betul air mata sayang yek. Maaflah, abang cakap macam tu..” pujuk Iskandar pula sambil memeluk erat Nur Nilam. Tangannya lembut menepuk perlahan belakang Nur Nilam. Nur Nilam tidak menolak malah membiarkan sahaja walaupun pada awalnya dia cuba mengelak.
“Jadi, abang sengaja nak main-mainkan Nilam!”
“Ye lah!Siapa suruh Nilam cakap macam tu?Tahulah Nilam nak goda abang pun. Nasiblah abang ni tak mudah nak tergoda dengan pujukan sayang tadi. Tapi,abang gembira sebab abang dah tahu yang isteri abang ni memang tak pandai nak pujuk tapi pandai nak goda. Seksi sangat!”
“Abang!”Nur Nilam menampar lembut bahu Iskandar. Air mata yang bersisa di kesat perlahan dengan tapak tangannya. Geram dengan usikan nakal suaminya itu. Dah tu suka perasan. Dia rasa malu sangat. Pandai betul Iskandar menduganya.
“Jangan goda yang lain sudahlah..kalau tidak makan hati berulam jantunglah abang..”
“Mengarut..”
Bila masa pula dia mahu menggoda orang lain. Sikit pun dia tak reti. Iskandarlah lelaki pertama dan terakhir di dalam hidupnya.
 “Nilam minta maaf sebab cakap macam tu siang tadi..”tuturnya lagi.
“Maaf je?Cuba kiss abang sikit?”
“Tak nak!”
“Abang pun tak inginlah sebab Nilam asyik menangis je tadi. Nanti air hingus tu basahkan pipi abang je!”
“Abang!!!!!” Nur Nilam menjerit kuat. Tidak sabar hatinya dengan usikan dari Iskandar. Ada sahaja kata-kata yang keluar dari mulut suaminya itu yang bisa melahirkan perasaan geram di hatinya.
 Kali ini gelak tawa Iskandar bagaikan memecah kesunyian malam. Melenyapkan kisah gurisan hati yang terjadi. Rajuk lenyap di buai asmara kasih yang mewangi. Terasa kebahagiaan sedang menyelimuti hati. Bulan pun turut tersenyum bagaikan tak ingin waktu berlalu.!


p/s:maaflah kalau ada yg kurang..tinggalkan komen agar saya dpt memperbaiki segala kekurangan..okey..



9 comments :

  1. eheheh nasib dah x gado2 dah.... fufufu
    thanxs cik writer

    ReplyDelete
  2. besat sangat2... bilalah mereka akan ada baby ni? lama lagi kew??

    ReplyDelete
  3. best! tapi pendek sgt..:( baru nak feel..but good job! ;) next time pjg2 la banyak2 eh? tq!!! ;)

    ReplyDelete
  4. alala....ingatkan nak nilam yg pujuk...alih2 Is pulak yg pujuk nilam...hahaha..sweet btl la mrk ni...hrp2 bahagia hingga ke akhir..

    ReplyDelete
  5. best...nak lagi..klau boleh tak nak la nilam dengan is asyik gaduh je...lpas ni biar la diorang ni hidup aman damai plak..

    ReplyDelete
  6. best..nti nsmbg lg ye :-)

    ReplyDelete
  7. bestt sgat..nti smbg lg ye :-)

    ReplyDelete
  8. Terima kasih semua..gembira bila hangatnya cinta dpt komen2 yg positif..teruskan menyokong okey..

    ReplyDelete