Tuesday, September 23, 2014

Ada waktunya

Ada waktunya,
Terasa begitu kehilangan
Puas ku tahan rasa remuk di dada
Puas ku tahan sakit yang mencengkam jiwa
Puas ku rawat luka di hati
Aku penat dengan segala rasa yang
menghimpit jiwa ini.

Ada waktunya...

Aku ingin bertanya khabar tentang dirimu
Ingin aku tahu kisah hidupmu
Kata mereka
Kau sudah tinggi di atas sana
Mana mungkin kau akan pandang
Rumput yang melata di bumi
Aku hanya tersenyum
Ya, aku sedar retaknya bermula di mana.

Ada waktunya...
Aku ingin menangis
Tanpa ku tahu tangisan itu kerana apa?
Kerana kecewaku yang menggila
Kerana sakit ku yang masih terasa
Kerana rinduku pada kenangan yang tercipta
Kerana sepi hidupku tanpa sesiapa?
atau kerana beban yang aku tak mampu menggalasnya.

Ada waktunya...
Ingin aku bercerita
Seperti berbulan-bulan yang dulu
Tapi bila aku sedar
Aku sudah terlalu lama kehilangan
Tempat untuk aku bersandar
Aku pasrahkan hati relakan segalanya
Sakitku...mana mungkin kau tahu.


Yang aku lihat selepas itu,
Kau lempar kata nista,
Kau burukkan insan yang pernah kau puja
Insan yang selalu ada tatkala kau perlukan..
Yang kau hina...
Yang kau maki...
Yang kau tak peduli...
Yang kau curangi...
Yang kau tawar hati...
Yang kau khianati...
Pernah membahagiakanmu..
Pernah menerima dirimu seadanya kamu..
Pernah di sisimu sewaktu kau jatuh rebah ke bumi...
Ah! apakah semudah itu untuk aku lupa
sakit yang pernah kau cipta?
Walau kau pernah cuba untuk menebusnya...

Dan aku sedar,
Ini cuma ada waktunya sahaja...
Seperti lain-lain waktu...
Aku yakin mampu melupakanmu...
Menghargai kasih sayang yang pernah tercipta untukku..
Merelakan pemergiaanmu...
Membiarkan dirimu diulit bidadari kayangan...
Mendoakanmu bahagia bersama
Ribuan mawar yang mengelilingmu...
Menghapus bayang kenangan semalam...

Setiap aku kali aku sedar
Tangan ini tidak lagi sampai
Untuk menggapai dirimu yang kian tinggi di atas sana..
Kerana aku telah terlalu lelah untuk bertahan
Dengan kesakitan bersama
Hingga aku memilih untuk sendiri...
Ya, sendiri.

Apakah ada belahan jiwa yang sudi
mengubati seluruh jiwa ini nanti...
InsyaAllah, janji Allah itu pasti.

Aku cuba bersabar dari banyaknya perkara.
Alhamdulillah dengan kesabaran itu aku mendapat kekuatan.
Dari kekuatan yang ada aku bangun membela jiwa yang luka.

Sebenarnya sendiri itu subjektif.
Aku masih ada si bambam. Yang kelakar, pemalu, merapu.... :P
Yang penuh gurau senda tawa tangis dan rajuk...
Aku masih ada
Si kawan-kawan yang banyak akal :)
Senyum :)
Walaupun sedar kalian tidak selamanya akan menemani diriku :'(
Allahkan ada...


Ada waktunya,
Aku sedar, 
Diriku juga bukan sempurna
Untuk dilayan bak puteri raja.
Aku tak minta
Aku berpijak di bumi yang nyata
Bukan hanya kisah dongeng semata.



~Hujan kau sudah tinggi di atas sana~
A'je Fazlina 12.00 Am 






Friday, September 19, 2014

Kisah Ini Kisah Klasik

Cerita Tentang Masa Lalu...


Cepatnya masa tinggalkan aku. Cepat sangat...Bila belek buku-buku lama tadi. Dah sepuluh tahun tinggalkan zaman sekolah. Dah bertahun-tahun jugak tinggalkan zaman remaja di Penang. Rindunya kenangan dulu. Rindu kerja kat Penang. Rindu nak dengar orang panggil Putri. Rindu sangat... serius rindu! Dulu rasa memang macam putri sangat. Ramai yang take care. Ramai yang ambik kisah. Ramai yang hiraukan si budak kecik katanya. Kawan dengan orang yang berumur. Banyaknya kenangan yang tak akan luput ditelan zaman. Bukan nak cakap duduk Kedah tak best...Kedah ni banyak sangat kisah jiwanya. 


Dah lost contact! Hiburan sihat sekeluarga. Tahun 2007
Ermm...aku ingat lagi...si baju merah nak kenenkan aku dengan si baju merah...muahaha...kelakor! Datang restoran semata-mata nak tengok putri. Ceh! gelak aku sorang-sorang.  Ingat semudah tu nak ngorat budak kecik ni. 


Lama jugak aku segan nak cakap dengan mamat ni. Bila orang asyik sebut aku dengan dia. Aku ni cakap dengan dia pun tak. Mamat poyos. Bila dia datang restoran je aku lari belakang. Suka cakap aci lepas. Mulut macam puaka. Benci gua...hahaha... Dia kan king! Puiii...kelakor time tu! Entah aku pun tak ingat dah macam mana tiba-tiba aku boleh rapat dengan dia. Maybe, dalam keceloparan dia tu...dia selalu backup aku kot. Macam abang aku dah. Hang ingat aku bangga ke kena gosip dengan KING! hahaha

Bila habis Stpm duduk sana. Walaupun tak lama tapi banyak kenangan yang tercipta. Mula start menulis balik. Tempek dekat dinding bilik. Happy! Balik kerja, tidur...tak tidur char koteaw Sungai Dua. Roti Canai...Racing...Camping. Nasik kandar dekat Bandar Sunway. Layan karoks! Lepak RnR. Pergi Pangkor, Langkawi,KL. Pergh...rindu benor.

Pangkor...Pak Long Ben...lost contact...:'(  dekat sana dia dah macam ayah sendiri. Rindu... Ingat lagi kami kayuh basikal sama-sama. Dekat pantai ceria Bogak. Pak long sporting! Waktu planning nak datang sini kebetulan aje. Tiba-tiba putri amik cuti..bos dah pelik.Si baju merah tak datang restoran dua hari. My sis pun x nampak batang hidung. Pak long pun tak ada...hehe...Rahsia pergi tak nak kecoh-kecoh.
Ye lah!Asal dulu meluat nak mampos...

Aku ingat lagi time ni. Aku duduk atas buaian.  Aku tulis puisi...Ilham oh ilham... lepas tu jalan-jalan amik angin malam. Tengok orang memancing... Pangkor, i miss this moment. Walaupun bising sikit.

Pangkor! Rindu....sapa nak bawak cek p sana lagi....jodoh cek bawak cek nanti na!Hahaha... boleh? BOLEH TAK?! Hahaha...
time ni p dengan dgn akak...dengan pak long...ex abg ipar. n si baju merah di atas.Huhuhu... Best la time ni.


Bila balik dari Pangkor, esok tu masuk kerja. Si baju merah datang Restoran. Kantoi dengan member tempat kerja aku kenapa kasut selipar hampa sama? Muahaha... Bos dah pandang pelik! Jeles la tu...dia ada hati kut dekat si baju merah. Hahaha...Ada aku kesah ke? Aku bukannya ada apa-apa kaitan pun. Adik dengan abang je. Huh!

Bila duduk sorang-sorang macam ni kadang-kadang teringat balik kenangan-kenangan ni. Ni separuh je la pict.  Cerita tentang masa lalu. :) Dulu seiring dan sejalan. Aku harap diorang semua sekarang tengah happy-happy je. :) Bahagia dengan family masing-masing. Zaman tu dah berlalu. Jadi sejarah...seronok waktu tu bila jatuh ada orang yang bagi semangat. 

Langkawi....time ni aku dah fikir-fikir nak balik kedah balik...Ermm...kenapa?Rahsia :P Aku buat keputusan nak balik Kedah dengan tiba-tiba. Aku tahu keputusan aku tu melukakan hati banyak pihak. Aku balik diam-diam aje. Aku sendiri rasa LOST.
Rasa kadang-kadang tu macam menyesal jugak tinggalkan Penang. Tapi tak apalah, balik Kedah duduk dengan family. Sambung belajar kat Perlis. Perjalanan yang dah tertulis macam tu. Terima aje semuanya. 

Aku pernah pergi sana balik. Waktu cuti semester. Kerja Restoran lain. Ubah angin walaupun dekat dengan tempat lama. Aku dah tak jumpa lagi dengan kawan-kawan di atas. Kenal pulak dengan family mak long...anak-anak dia. Seronok jugak sebab depa semua jenis sporting. Di sini aku lebih banyak belajar nak kenal orang tu macam mana. Pandangan aku dekat orang. Serius, sebab aku kenal depa ni aku belajar jangan menilai seseorang tu dari luaran. Nampak sangat nakalnya depa ni. Tapi satu yang aku respek depa ni jaga aku kot! Giler baik hati... Aku ingat lagi depa cakap kat aku. 


Dia - "Kalau aku jumpa orang yang boleh ubah aku...aku akan berubah." 

Aku- "Kalau asyik pergi lubuk yang sama...macam mana nak jumpa. Balik-balik terjun lubuk tu jugak!"

Tapi now, depa dah kahwin. Dah ada anak. Dapat bini yang cantik molek. Dah berubah 100 peratus. Pergh! aku rasa bangga jugak bila aku tengok dari kejauhan. Sebab tu la aku jenis yang tak adalah nak memilih kawan sangat. Walaupun aku ni agak susah sikit nak kenal. Alhamdulillah...


Now, dah bertahun-tahun habis belajar. Kerja...berhenti. Menulis...tak adalah fokus 100 peratus. Kerja..berniaga.. Rasa tak jumpa apa yang aku cari. Maybe aku dapat pengalaman tapi bukan satu kepuasan yang buat aku rasa selesa. Rasa dua tiga tahun kebelakangan ni hidup aku kosong sikit. Hambar...banyak ujian, dugaan...cabaran...dan yang seangkatan dengannya.  Sakit...itu lumrah. Kalau aku tak pernah rasa sakit mungkin sekarang ni aku tak kuat. Banyak yang aku belajar lepas satu-satu benda yang jadi. Tuhan tunjuk dekat aku sebab Tuhan sayang. Tuhan tarik apa yang aku ada sebab dia nak uji aku lagi. Tak apa aku reda. Mungkin bila umur dah makin meningkat ni aku dah boleh fikir guna akal kewarasan manusia normal.Hahaha.( Teringat time kerja kat Perlis hari tu...sorang pun tak percaya aku umur 2+..haha...suka hatilah...nak anggap umur 19 pun) aku senyum je la. Jangan buli cek sudah! Tapi tu lah...tak lama kerja situ. Maaf yer budak comel ni terpaksa angkat kaki! Hihihi...(Terperasan kejap bila ada yg cakap macam tu kat tempat kerja. Puii!kembali ke pangkal jalan!) Tak hidup dek puji...tak mati dek keji..Siap nak kenen-kenenkan dengan budak tempat kerja tu yang aku malas. Aku nak kerja bukan nak bercinta. Hesy! Agensi cari jodoh ke apa? 


Bab kahwin? Kawan-kawan ramai yang dah kahwin. Aku? Gelak je bila soalan wajib tu selalu di tanya. Jodoh tak sampai lagi lah. Bercinta tujuh tahun, pengakhiranya di mana? Putus tengah jalan. Tak sampai penghujung. Hmm! Tak apalah, dah tak ada jodoh. Sakit jugak nak terima semua ni. Tapi itu lebih baik untuk diri sendiri yang dah lama bersabar ni. Aku pernah down. Pernah rasa kehilangan. Aku rasa aku sorang-sorang. Waktu aku perlukan kekuatan dari orang yang dekat dengan aku tapi tak ada. Aku ingat manusia ni satu je...selalu merenung bintang kat langit lupa rumput kat bumi. Bila dah berjaya.. ermm. Tak apalah Allah hadirkan aku insan-insan yang selama ni aku tak terasa sangat kewujudannya. Aku pertahankan cinta tu walaupun aku sendiri makan hati. Nasihat demi nasihat aku abaikan je. Rupanya makin lama aku makin kuat dengan sakit tu. Mungkin dah lama Allah nak tunjukkan dekat aku. Tapi aku jenis yang tak mudah mengalah. Sejauh tu aku bertahan...kecundang jua akhirnya. Benda dah lama...tak payahlah nak cerita. Rahsia! Malas nak fikir bab cinta. Ada ke yang nak kat aku ni? Muahaha.....merepek! jangan gelak dengan soalan tu. Tak apa jodohku...sabar menanti ya. <3 <3 <3. Cinta lepas kahwin tu lebih indah. Apa?semudah macam dalam novel ke...yang penting doa mintak dekat Tuhan. Tuhan bagi apa yang kita perlu bukan apa yang kita nak. Kita akan lebih menghargai, mencintai, menyayangi bila kita pernah tersakiti. jodoh kadangkala dekat dengan kita tapi kita je tak sedar..Hahaha....sabar tu kunci segala-galanya.


Pengalaman itu mematangkan...
Kenangan  itu kadangkala tak perlu terlalu dikenang...seiring beredarnya masa perubahan itu perlu...Alhamdulillah...semakin tabah.









Thursday, September 11, 2014

Hujan Telah Berlalu


Hujan telah berlalu...
Aku masih lagi di sini...
Merenung  bintang yang bertaburan di dada langit...
Kata orang ada pelangi selepas hujan...
Tetapi tidak bagi aku...
Pelangi itu seperti tujuh warnanya..
Indah tapi sementara...
Bila senja kian menghampiri...
pelangi kian hilang pergi..
Tapi aku percaya bintang akan wujud 
walaupun tanpa hujan
Walaupun bintangkan hilang bila subuh menghampiri...
Ia pasti akan datang lagi...
Pasti...
Esok malam bintangkan menghiasi lagi..

Hujan telah berlalu...
Aku cuba mencari semangat dan kekuatan...
Dalam pencarian itu... 
Aku terlihat sebutir bintang
yang cahayanya terasa melekat di hati...
Bintang itu hadir dalam tidak sedar...
Bintang itu datang membuatku tersenyum riang...
Anehnya, bintang itu seringkali muncul tatkala
diriku sedang sakit, jatuh dan rebah.
Bintang...
Adakah kau diutuskan Allah untuk jiwaku 
yang resah...

Hujan sudah berlalu...
Sudah berbulan-bulan lamanya..
Aku memendam kisah yang sudah...
Sesekali ada rindu pada kenangan yang pernah tercipta...
Namun seiring itu jugalah
Kesakitan pada kisah itu masih aku terasa...
Tapi,
Bintang-bintang tetap di sini
Dengan cahayanya yang tersendiri...
dan aku masih berpegang pada kata-kata
Merenung bintang di langit jangan lupa rumput di bumi...


Syukur padaMu Ya Allah..
Hadirkan aku sahabat dan teman...
Tidak lagi ku persoal kenapa diriku diuji...
Kerana ku tahu kau beri apa yang aku perlu...
Merekalah bintang-bintang hatiku.
Sahabat-sahabat baikku..
(Brutal, ira, emy, dayah, mat krie, bed, pak jan, ayap, ayuih, fikri, shidin, budin, pak art, pak ali)

Kadang-kadang yang jauh akan sentiasa ada dari yang dekat...
Yang jauh lebih mengerti dari yang di sisi....
Mekasih eh bambam! :P
Selalu buat cek tersenyum dan gelak ketawa depan henpon sorg2...
Rahsia nama hg eh! takut nanti kena gosip sebab hg popular!
Hehehe....



Senyum! Positif! Kalau nak nangis...nangislah...

Tika hujan berlalu sekali lagi...
Aku bangkit melawan rasa..
Aku semakin mengenal apa itu makna semangat...
Tak akan ku biar badai menggila itu merosakkan jiwa
Untuk sekian kalinya...
Syukur Padamu Ya Allah...
Atas kekuatan yang engkau berikan untuk HambaMu ini...