Wednesday, June 6, 2012

Tarian Cinta - Bab 2



Cik Ainon hidung mancung
Rambut panjang bergulung-gulung
Cakap sedikit mudah tersenyum
Bikin pemuda jadi bingung..

SEBAIK sahaja aku mendengar dia menyanyikan lagu  ‘Cik Ainon Janda Muda’ terus pecah berderai tawa aku. Aku dah tak peduli bila dia pandang aku pelik. Kenapalah yang dia jadi pop yeh yeh sangat ni. Buat malu aku saja. Ini baru kali pertama jumpa aku sudah asyik ketawa macam orang gila. Tak boleh jadi macam ni.
“Tak sedap ke?”dia soal kuat.
“Memang tak sedap pun. Suara awak sangat sumbang!”balas aku kuat sambil merampas mikrofon di tangannya. Terus aku letakkan mikrofon di atas meja sebelum menarik beg keluar dari pusat Nyanyian itu. Hilang sudah mood aku nak menyanyi.
“Maaf Sofea, saya tak pandai nyanyi.!” Luahnya perlahan.
“Kalau tak pandai lain kali jangan datang ke sini!Awak ni buat malu betul la!”guman aku.
“Saya tak tahu nak bawa Sofea ke mana..”tuturnya lagi sambil berjalan menghampiri aku. Sakit hati betul aku bila dapat lelaki yang tak reti nak buat keputusan. Sampai nak keluar pergi mana pun tak tahu.
“Kalau macam tu lebih baik awak tak payah bawa saya keluar. Pelik betul saya dengan awak ni. Dah la kemarin awak datang merisik saya. Saya ni bukannya sempurna untuk jadi suri hati awak. Saya tak suka nak keluar-keluar dengan lelaki ni. Saya tak suka!”jawab aku pula sambil langkah kaki terus menuju ke tempat parking kereta.
“Sebab semua yang Sofea cakapkan tadilah yang membuatkan saya lagi bertambah sukakan Sofea..”balasnya pula sambil tersenyum.
“Awak, macam Cik Ainon..hidung mancung tapi..”
“Cepatlah!!buka kunci!!!”aku jerit kuat. Terus potong apa yang dia nak cakap. Tak habis-habis dengan Cik Ainon. Aku akan buat apa sahaja agar dia akan bencikan aku. Aku tak sukakan dia!Tak boleh nak terima cara dia. Sejak dari zaman sekolah lagi aku angan-angankan lelaki yang ada stail, dan macho. Bukan macam Baddrol ni. Aku pandang rambut pun aku dah nak tergelak. Nasib baik muka manis. Tapi, aku tetap tak suka!Arghhh..siksa jiwa an raga.
Tanpa berlengah lagi dia terus menekan alarm kereta miliknya itu. Aku masuk ke dalam sambil mendengus kuat. Benci..benci..benci..itulah yang hati aku rasa sekarang. Benci sangat dengan mamat skema ni. Hati aku sekarang susah sangat nak terima yang semua ni terjadi atas diri aku. Ini bukan kisah dongeng tapi kenyataan. Kenyataan yang aku tak mampu nak telan langsung.
“Tapi yang beza Cik Ainon dalam lagu tu janda awak dara lagikan?”
What????Aku rasa macam nampak Baddrol ni besar kuman aje. Aduhai sabarlah hati..sabar..sabar..sabar..
“Kita pergi makan ya?” tuturnya kembali sambil kereta mula bergerak.
“Sofea nak balik!”balas aku kasar.
“Makanlah dulu sebelum balik..”dia cuba pujuk aku lagi.
“Kenapa nak paksa-paksa!Tak suka tahu tak!”
“Okey, kalau Sofea tak nak makan, saya beli bungkus.”
“Suka hati awaklah!” aku jawab kasar lagi. Berharap dia bencikan aku.
***
            Bau Kfc satu kereta. Mak ai, punya banyak dia beli macam perli aku saja.
            “Awak nak bagi satu kampung makan ke?”aku soal pelik. Tapi, aku tengok dia senyum. Heeee!menyampah betul la. Senyum gatal aku kira.
            “Untuk mak dan abah Sofea sama..”
            Amboi, baik hati sangatlah. Aku tahu mesti nak mengayat mak dan abah ni. Benci betul aku orang yang kaki bodek macam ni. Hipokrit. Konon-konon nak tunjuk baik. Buatlah baik macam mana pun, hati aku tetap keras bak kerikil. Bahkan mungkin lebih lagi.
            “Awak tak perlulah nak tunjuk baik sangat.”
            “Baik tu tak perlu di tunjuk Sofea. Semulajadi. Kalau tunjuk nanti kang tak ikhlas pula namanya..”dia jawab sambil senyum lagi. Lepas tu buat mata kuyu dia tu. Rasa macam nak tarik aje rambut belah tengah dia tu. Berani dia jawab macam tu ye!
            “Kalau awak baik, awak cari sajalah perempuan yang baik-baik. Perempuan yang suka dan cinta mati dekat awak.!Saya ni tak suka awak. Tak suka!Tak suka! Tak suka!” aku buat gaya kanak-kanak terencat akal. Dah memang aku tak suka nak buat macam mana.
            “Tapi saya suka nak buat macam mana. Tak ada siapa yang boleh larang perasaan saya dari sukakan awak wahai Cik Sofea.!”
            “Arggh!!!!awak tak sepadan dengan saya!Awak tahu tak awak bukan taste saya.!” Aku jawab lagi. Geram sambil jeling tajam kepada dia. Tapi dia tenang je sambil pandu kereta. Bukan tenang memang skema sangat pun. Tak boleh blah!
            “Memilih ya?Jangan memilih nanti jadi anak dara tua..”
            “Lantaklah!Yang awak nak sibuk-sibuk kenapa.!”aku balas lagi kasar sekasar-kasarnya.
            Tapi, dia masih senyum. Arghh!sakit hati aku di buatnya. Rasa macam nak hempuk aje muka dia di stereng kereta tu. Baru ada akai!.
***
“Kenapa balik awal sangat?”soal abah kepada aku. Mak pula asyik senyum saja bila pandang wajah aku. Sukalah tu.
“Sofea tak ada mood la abah nak keluar dengan mamat skema ni.”jawab aku separuh berbisik kepada abah. Tapi aku rasa cukup jelas di pendengaran telinga mak. Sebab mak jegilkan biji mata bulat-bulat kepada aku. Senyumannya pun lenyap. Amboi, cepatnya mak berubah.
“Baddrol okey tak?Sofea ni ada susahkan kamu tak?” mak soal Baddrol pula. Macam dah boleh jangka apa yang akan aku buat. Risau semacam aje mak soal kepada Baddrol.
“Okey aje Mak cik. Tak susah sangat.”jawab Baddrol sambil hulurkan KFC itu kepada mak.
Apalah maksud dia ‘tak susah sangat tu’.
“Eh, banyaknya...” Mak bersuara lagi.
“Banyaklah mak, Baddrol nak buat kenduri satu kampung.”aku jawab selamba. Walaupun aku takut sebenarnya dengan jelingan dari mak. Macam petir yang menyambar.Bila-bila masa sahaja aku boleh ‘spark’.
“Mulut kamu tu jaga sikit Sofea..”
Ha, aku baru je cakap mak dah tegur aku. Baddrol apa lagi senyum meleret-leret. Benci betul aku!
“Tak apalah bukan selalu. Sekali sekala apa salahnya. Lagipun tadi saya ajak Sofea makan tapi dia jual mahal pula. Itu yang saya beli lebih tu. Manalah tahu, kalau di rumah banyak yang dia makan.” Tutur Baddrol selamba juga. Amboi, mulalah tu.
Abah dan mak ketawa denga Baddrol cakap begitu. Bukan main lagi. Tak sangka pula aku yang mamat skema ni betah bercakap. Ingatkan bisu. Maklumlah, aku buat dia bagi sakit hati dia selamba badak aje diam tak cakap apa.
“Kalau saya nak makan lebih pun saya boleh pergi beli sendiri. Tak minta jasa baik awak pun. Terima kasih sajalah!”terus aku masuk ke dalam. Tinggalkan mereka semua dengan hati yang sebal.
“Merajuklah tu..”aku dengar abah cakap begitu.
Aku bukan merajuk cuma tak puas hati. Sangat-sangat tak puas hati. Abah dan mak macam dah berkenan sangat dengan Baddrol. Sedangkan aku langsung tak rasa ada apa-apa perasaan kepada Baddrol. Semuanya terlalu cepat. Cepat sangat. Tiga tahun tempoh yang aku minta pun rasa cepat sangat. Entah-entah esok lusa aku akan di tunangkan. Arghh...lagi tekanan perasaan di buatnya.  Kenapa mesti aku yang melalui semua mimpi ngeri ini. Mak dan abah tak boleh nampakkah yang dunia aku dan Baddrol terlalu berbeza. Bagaimana rentak tarian cinta akan sempurna kalau aku selatan dia utara.
Ah! Aku tak mahu mengalah. Tiga tahun akan aku pastikan semuanya tak semanis yang di impikan mereka. Tiga tahun akan ku pastikan dia tersiksa dengan sikap aku. Tiga tahun akan aku pastikan hanya derita sengsara yang beraja di hatimu bukan bunga-bunga cinta. Sorrylah!bunga taik ayam aku bagi. Aku nekad nak buat apa sahaja asalkan dia sakit hati dan benci aku.
 Maaf, aku memang tak boleh nak terima segala-galanya tentang dia. Bagi aku dia langsung tak ada keistimewaannya. Setakat senyum manis tu biasa. Ramai lagi di luar sana yang manis-manis belaka.
Baddrol, kenapa dalam banyak-banyak  perempuan aku jugak yang kau pilih?Aku juga yang kau nak. Kenapa kau tak sedar ke kau tu bukan pilihan aku. Kau memang kejam sebab buat semua ini. Kau tahu tak kau tak sempurna langsung buat aku!. Hati aku menjerit marah lagi!Sukar untuk terima semua yang terjadi.




9 comments:

  1. not bad..interesting start..

    ReplyDelete
  2. Baguslah Baddrol...macam dia dah sedia maklum dgn perangai Sofea...tu yg dia ikut je rentak Sofea...ending nanti Sofea
    akan terjatuh cinta juga dgn Baddrol...hahaha

    ~kak min~

    ReplyDelete
  3. hahahaha...lawak betul cerita ni..cepat sambung ya aje...i likeeeee
    k ju

    ReplyDelete
    Replies
    1. K ju,
      Terima kasih :)InsyaAllah..aje akan sambung lg..

      Delete
  4. wah... lawaklah.. cepat2 sambung ye :)

    ReplyDelete

NOVEL PATERI

Assalamualaikum & Salam sejahtera... Perghh...bersawang blog. 2016 kosong terus... Alhamdulillah...2017 Penghujung yang indah. T...