Saturday, December 31, 2011

Hangatnya Cinta - Bab 22

 “MAK PIAH, malam nanti saya nak buat majlis ulang tahun Irma. Saya nak Mak Piah masak lebih sikit. Saya dah suruh dia orang di pasar hantarkan barang-barang untuk di masak nanti. Saya nak Iskandar dan Izreen balik. Saya dah cakapkan pada Iskandar sebentar tadi. Izreen pula tak tahulah. Susah sangat nak di hubungi.  Sekejap kata ada di luar Negara, sekejap kata di dalam Negara. Nak balik ke rumah ni pun jauh sekali. Sejak dia berkahwin dengan si Ikram tu baru sekali dia orang pulang. Hairan sangat saya.!”tutur Datin Rozita panjang lebar pagi itu.

“Baik, Puan..tapi nak masak menu apa untuk malam nanti?” soal Mak Piah pula. Baju yang berada di tangannya itu terus di sidaikan di ampaian biru itu

“Saya ingat nak mintak mak Piah buatkan nasi beriani dan ayam masak merah. Yang lain-lain itu terpulanglah pada mak Piah.”

“Ramai ke tetamu untuk malam ini?”

“Tak adalah ramai sangat. Tapi, yang penting Iskandar dan Izreen mesti ada.!” ujar Datin Rozita lagi.

Mak Piah anggukkan kepalanya tanda faham apa yang Datin Rozita cakapkan. Datin Rozita terus berlalu masuk ke dalam rumah. Mak Piah terus menyambung tugasnya. Di dalam hati tertanya-tanya mahukah Izreen pulang setelah apa yang Datin Rozita buat pada dia. Sudah lama Izreen tidak pulang. Terlalu dalam rajuknya hingga sukar untuk di pujuk. Dia hanya tahu khabar berita Izreen pun melalui Iskandar sahaja. Iskandar walau dalam apahal pun mesti akan ceritakan pada dia. Sudah bagaikan tiada rahsia di antara mereka berdua. Dia sudah mengganggap anak-anak majikannya itu sebagai anak sendiri.

Tapi, Iskandar pun dah lama tidak pulang ke Teratak Qaseh ini. Bagaimanalah agaknya kehidupan dia dengan Nur Nilam. Doanya agar semuanya baik-baik belaka. Semoga perkahwinan yang di rancang itu akan membibitkan cinta di hati masing-masing.
***

“Kak Reen bukan tak mahu pulang Is, tapi..

“Tapi  apa lagi Kak Reen?Sampai bila kak Reen nak salahkan mama?Dah hampir tiga tahun Kak Reen. Kak Reen boleh minta fasakh. Tapi, kak Reen sendiri yang tak nak. Is tak fahamlah kenapa? Kak Reen sebenarnya cintakan abang Ikram tu kan?

Kata-kata terakhir dari Iskandar itu membuatkan rona di wajah Izreen bertukar warna. Mulutnya terkunci seribu bahasa. Bagaimana lagi mahu menyembunyikan bahasa jiwa jika Iskandar begitu pandai untuk menekanya.

“Kak Reen tak tahu, Is.. Tapi yang pasti Kak Reen masih berat hati untuk pulang. Lagipun hanya majlis ulang tahun Irma sahaja. Rasanya jika, Kak Reen tak pergi pun majlis itu tidak aka nada cacat celanya.”

“Siapa kata tak ada?Kita dah lama tak duduk semeja Kak Reen. Kak Reen tak kesiankan Irma?Tentu dia sedih bila Kak Reen tak ada. Cukuplah Kak Reen tak hadir semasa majlis Iskandar dan Nilam dulu,”pujuk Iskandar lagi. Dia tekad walau apapun Kak Reen mesti pulang malam ini.

Kebetulan pula sewaktu dalam perjalanan dia datang untuk menghantar kereta waja milik Kak Reen, mamanya telefon dan beritahu tentang majlis malam nanti. Dapatlah juga dia pujuk kakaknya ini. Memang tak mudah nak lupakan kisah yang berlaku tiga tahun dahulu. Dia melihat kesedihan di wajah Kak Reen bila terpaksa berkahwin dengan abang Ikram. Tapi, Kak Reen juga seakan redha dengan nasibnya. Iskandar yakin yang Kak Reen sebenarnya mencintai abang Iparnya itu. Jika tidak kenapa Kak Reen tidak tuntut sahaja fasakh.

“Kau pun tahu Is, sebab apa Kak Reen tak mahu pulang. Kak Reen tak bersedia untuk berhadapan dengan mama. Kalau papa seorang saja Kak Reen masih mampu menghadapinya. Kau pun tahu mama macam mana?”

“Sebab itulah Is nak Kak Reen pulang. Kak Reen berterus terang sajalah dengan mama dan papa,”

“Tak semudah tu, Is..ini soal hati dan perasaan. Kak Reen tak nak rosakkan majlis ulang tahun Irma.  Cadangan kamu tu tak masuk akallah,”

“Terpulanglah pada Kak Reen. Kak Reen nak terus hidup macam ni sampai bila? Kurang ajar betulkan abang Ikram tu!Kalau Is jumpa dia tahulah apa Is nak buat.!”jari jemarinya di genggam. Rasa macam nak je dia tumbuk abang iparnya itu.

“Hah!sudah!Kamu jangan nak keruhkan lagi keadaan,”

“Tak salah untuk kita ajar orang yang salah!Tak gitu Kak Reen?”

“Cubalah kawal sikit emosi kamu tu, Is. Dah jadi suami orang pun tapi barannya masih tak ubah-ubah. Angin satu badan. Nasiblah Nilam tu tahan. Tapi, agak malang jugalah dia sebab dapat adik akak ni,”Izreen terus ketawa besar bila melihat raut wajah Iskandar yang terkejut dengan kata-katanya itu.

Tidak lama kemudian Iskandar kembali normal. Ada benarnya kata-kata Kak Reen itu. Tapi, kalau dah jodoh tu buatlah macam mana pun. Pasti akan bersatu juga. Sudah puas mengelak akhirnya tersangkut juga di dahan cinta.

“Kak Reen macam mana?”

Soal Iskandar pula setelah lama berdiam.

“Macam mana apa pula?”soal Izreen kembali. Tidak faham.

“Nak balik ke tidak malam ni?”

“Hurmm,baiklah..Kak Reen akan pulang nanti. Tapi, abang Ikram?”

“Banyak alasan yang boleh Kak Reen berikan pada mama dan papa bila dia orang tanya nanti. Tak usahlah fikirkan sangat. Apa yang penting Kak Reen pulang malam nanti,”

“Okey..Kak Reen pulang..”

“Janji?”

“Kau ingat Kak Reen macam kau ke?Janji..janji tapi selalu mungkir janji. Macam yang selalu kau buat pada Nilam tu?”

Iskandar tersenyum mendengarkan kata-kata yang keluar dari mulut Izreen itu. Asyik dia yang terkena. Mungkir janji?Itu waktu mula-mula dululah. Sekarang mana ada. Dah seriklah!

“Itu waktu mula-mula dulu bukan lagi sekarang. Kalau Nilam tak ada saya boleh jadi gila,”balas Iskandar lagi dengan muka serius.

“Is, jangan terlalu meletakkan harapan setinggi gunung. Kak Reen takut kau kecewa lagi,”

“Jangan bimbang Kak Reen. InsyaAllah, semuanya akan baik-baik sahaja,”ujar Iskandar semula. Kalau di awal tadi kisah Kak Reen yang menjadi tajuk utama kini kisah dia dengan Nilam pula. Awalnya tadi nak bawa  Nilam sekali tetapi kesian pula sebab Nilam pun masih lagi belum sembuh sepenuhnya.

***

Mereka sampai di teratak Qaseh tepat 8 malam. Waktu itu belum ramai lagi tetamu yang datang. Iskandar terlebih dahulu melangkah keluar sebelum membuka pintu kereta di sebelah penumpang.

“Terima kasih.”Ucap Nur Nilam sambil mengukir senyuman untuk Iskandar.

Welcom dear,”balas Iskandar pula sambil tersenyum manis pada Nur Nilam.

Hanya mereka berdua sahaja yang datang kerana Puan Syarifah tidak mahu turut serta. Sejak akhir-akhir ini dia selalu sahaja diserang deman. Kadang kala Nur Nilam sendiri risau nak tinggalkan ibunya seorang diri di rumah. Puas diajak tapi ibunya itu tetap tak mahu pergi.  Kesian ibu..bisik hatinya lagi.

            Mereka kemudian beriringan masuk ke dalam rumah dengan berpakaian sedondon. Iskandar nampak segak sangat dengan memakai kemeja bewarna kelabu serta di padankan dengan seluar jeans bewarna biru itu. Padanlah dengan kulit Iskandar yang hitam manis itu. Manakala Nur Nilam pula memakai baju  kurung moden dari warna yang sama. Rambutnya pula di biarkan terburai walaupun sebenarnya dia agak rimas. Tapi, dia tahu Iskandar sangat sukakan rambutnya ini. Awalnya tadi dia ingat nak sanggulkan sahaja rambutnya ini tetapi luka di kepalanya itu pula menjadi penghalang. Masih belum pulih sepenuhnya.

            Masuk sahaja ke dalam rumah semua mata yang ada tertumpu ke arah mereka berdua. Paling tak sanggup nak lihat riak wajah seseorang yang dia sendiri tak tahu bahawa orang itu menjadi jemputan mamanya. Senyuman di bibir Iskandar mati serta merta. Nur Nilam menggenggam erat jari jemarinya. Samada menyalurkan kekuatan atau memohon kekuatan dia sendiri tidak pasti.

“Dah datang pun anak mama..ingatkan dah lupa jalan pulang ke teratak ni,”ucap mamanya lagi. Iskandar tersengeh mendengar kata-kata itu. Nur Nilam pula hanya tersenyum kelat.

“Ibu Nilam tak datang sama? Kenapa tak bawa dia sekali?”soal Datuk Ismail sewaktu Nur Nilam menyalami tangan papa mertuanya itu.

“Tak, papa..Ibu tak berapa sihat tadi. Dia kirim salam,”tutur Nur Nilam pula.

“Dia tinggal seorang dirilah di rumah. Kesian dia..”ujar Datuk Ismail lagi. Nur Nilam hanya tersenyum. Kalau papa mertuanya sendiri seolah-olah risau apatah lagi dia yang anak. Lagi risau jugalah.

Dia kemudiannya bergerak kea rah Kamalia yang sedang memberi susu kepada anaknya itu. Tangan dihulurkan beserta sebuah senyuman. Namun, disambut hambar sahaja oleh Kamalia. Hendak tak hendak je. Dia kemudiannya mengalih pandang ke arah Iskandar yang sedang duduk berhadapan dengannya. Iskandar menjeling tajam padanya. Tahu yang Iskandar tak suka dia pergi bersalaman dengan wanita itu. Dia kemudiannya kembali mengorak langkah ke  arah Iskandar sebelum duduk di sebelah suaminya itu.

“Nilam mama nak minta kau pergi tolong Mak Piah. Mama nak mintak tolong  Kamalia tetapi susah pula. Anaknya itu masih belum sihat lagi. Kau sajalah yang tolong,”tutur Datin Rozita semula.

“Mama, Nilam pun tak..

“Eh..tak apa, biar Nilam tolong,!Abang, Nilam ke dapur dulu ya..” Nilam lebih laju memotong kata-kata Iskandar.

“Sayang..awak tu kan sakit,”balas Iskandar pula separuh berbisik.

“Tak apalah abang, Nilam dah okeykan. Lagipun kepala Nilam je yang cedera. Tangan Nilam masih okey lagilah. Nilam pergi ke dapur dulu ya..tak sabar nak jumpa Mak Piah,’ujar Nur Nilam lagi sambil tersenyum.

“Oh, patutlah pun isteri abang ni tak sabar nak jumpa Mak Piah rupanya. Kalau begitu abang ak ikut jugalah!”ucap Iskandar pula. Mereka bangun serentak meninggalkan ruang tamu itu sebelum beriringan menuju ke dapur.

Kamalia ketap bibir. Sengaja nak bagi aku sakit hati dia orang berdua ni!bentak hatinya tiba-tiba. Perasaan cemburu menyelinap di seluruh  urat-urat saraf yang ada. Wajah anaknya direnung. Kekuatannyakini hanyalah pada anaknya sahaja. Entahlah, apakah ini balasan untuknya yang melukai. Balasan untuk sumpah janji palsunya dahulu. Mungkin!

“Alhamdulillah,syukur..Mak Piah gembira sangat-sangat dengan apa yang Mak Piah lihat,”ucap Mak Piah apabila Iskandar dan Nur Nilam yang datang ke arahnya

“Aik, Is belum cerita lagi Mak Piah dah tahu?”soal Iskandar pelik.

“Ya lah? Macam mana Mak Piah tahu?”sambung Nur Nilam pula.

Mak Piah senyum melihat wajah kedua-duanya. Rasa hatinya tak pernah silap. Kemesraan yang Iskandar dan Nur Nilam tunjukkan sebentar tadi sudah cukup untuk mengukuhkan kata hatinya.

“Kamu tak berlakon lagikan?”soal Mak Piah pula.

“Tak!”jawab mereka berdua serentak. Kemudian ketiga-tiganya ketawa.

“Syukur, Allah telah bukakan pintu hati kamu berdua. Kamu berdua sudah di takdirkan untuk bersatu. Jadi sama-samalah jaga rumahtangga  dengan baik. Jadi suami dan isteri yang baik dan tahu pada tanggungjawab masing-masing,”ujar Mak Piah lagi sambil meletakkan buah oren yang telah di basuk ke dalam raga biru itu.

“Terima kasih, Mak Piah. Nilam akan sentiasa ingat pada nasihat-nasihat Mak Piah,”balasnya pula. Iskandar yang mendengar hanya tersenyum.

“Yang kamu tersengeh-sengeh ni kenapa Is?”

“Habis tak kan Is nak menangis pula?”

“Itulah dulu ego sangat. Tak nak! Tak nak! Sekarang?”

“Nak!” jawab Iskandar sebelum tertawa gembira kemudian mengejitkan matanya beberapa kali kepada Nur Nilam. Mahu mengusik isterinya itu. Dia tahu Nur Nilam malu dengan usikan nakalnya itu. Tambahan pula di depan Mak Piah. Lagi sakanlah usikannya.

“Mak Piah, biar Nilam potong buah ni,”

Nur Nilam segera mengambil pisau yang di pegang oleh Mak Piah itu.

“Tak menyusahkan kamu ke?”

“Taklah, potong buah je. Tak ada yang susah pun,”

“Abang nak buat apa?”Iskandar menyoal.

“Kamu pun nak tolong juga ke Is?”

“Nak tolong tengok je lah!”

“Ish budak ni!tak habis-habis nak menyakat orang. Kenapa tak pergi duduk je di depan tu,”

“Malaslah!tetamu mama tu pun ada di depan.”

“Tetamu yang mana satu?”

“Kamalia..” jawab Nur Nilam perlahan tapi cukup jelas di pendengaran telingan Mak Piah.

“Oh!patutlah berkepit dengan Nilam je dari tadi. Kamu jangan nak berubah hati Is..”

“Mak Piah jangan risau. Hati saya dekat Nilam sorang je. Lagipun saya takut Mak Piah ketuk kepala saya dengan senduk tu nanti kalau saya berubah hati!”iskandar ketawa lagi. Entahlah kenapa, yang pasti hatinya yang sebenar-benarnya tidak tenang. Dia seboleh-bolehnya tidak mahu berhadapan dengan Kamalia lagi. Cukuplah yang terakhir sewaktu dia menolong Kamalia dan anaknya tempoh hari.

Jeritan di ruang tamu mematikan gelak tawanya. Dia bangun dari kerusi itu di ikuti dengan Nilam dan Mak Piah. Kemudian langkah kaki ketiga-tiganya terhenti di situ. Iskandar dan Nur Nilam saling memandang di antara satu sama lain. Kemudian mengukir senyuman gembira.

Irma sedang memeluk erat Kak Reen. Bagai melepas rindu dendam yang tiada kesudahan. Akhirnya, Kak Reen datang  juga setelah agak lama dia tidak pulang ke Teratak Qaseh ini. Nur Nilam pandang wajah Iskandar sekali lagi. Ternyata Iskandar terlalu gembira. Dia sendiri tidak berapa tahu pasal kisah hidup Kak Reen. Apa yang dia tahu Kak Reen dah kahwin tetapi bukan dengan calon pilihan hatinya. Ianya adalah di sebabkan kehendak mama. Hingga ke hari ini dia sendiri tidak pernah melihat suami Kak Reen. Apa yang dia nampak Kak Reen adalah seorang wanita yang tabah berdepan dengan dugaan hidup.

Dia kembali semula ke dapur meninggalkan Iskandar dan mak Piah untuk meneruskan kerja-kerjanya yang masih belum selesai. Dalam termenung memikirkan keseronokkan Iskandar tiba-tiba sahaja handphone yang berada di dalam beg tangannya berbunyi. Apa lagi kelam kabut jugalah dia.

“Siapa pula ni?”rungutnya sambil mengambil handphone itu.Hanya nombor yang tertera.

“Hello..siapa ni?soalnya pantas

“Hai..apa khabar Qaseh?”soal suara di talian. Nur Nilam mengerutkan kening. Jarang ada orang yang memanggilnya dengan panggilan Qaseh. 

“Siapa ni?”Nilam menyoal sekali lagi.

“Maaflah kalau saya mengganggu awak. Saya yang langgar kereta awak tempoh hari tu..”

Nur Nilam diam. Pelik sebenarnya macam mana lelaki yang melanggar keretanya tempoh hari mengenali dia sedangkan dia sendiri tak beritahu namanya pada lelaki tersebut.

“Qaseh..kenapa diam?Maaflah kalau saya ganggu awak,”ujar lelaki itu lagi.

“Oh..tak..tak..Cuma saya pelik macam mana encik boleh tahu nama saya,”

“Panggil saja saya..hurmm Abang Am. Itu tak penting Qaseh, cuma saya nak tahu bagaimana dengan kepala awak yang luka tu? Berapa bayaran untuk kereta awak yang rosak tu?” soal lelaki itu lagi. Dia bahasakan dirinya abang Am?Agaknya sebab lelaki itu lebih tua dari dia. Bimbang juga jika ada maksud lain. Manalah tahu, manusia ni berbagai-bagai.

“Okey..kepala saya dah okey. Cuma luka tu belum sembuh sepenuhnya. Tentang kereta tu tak apalah. Abang Am tak perlu bayar sebab suami saya dah uruskan segala-galanya. Kereta tu pun dah keluar bengkel hari ini.”

“Ye ke? Saya rasa bersalah pula. Sepatutnya saya yang perlu bayar kos kerosakan tu,”

“Tak apa..bukannya teruk pun..sikit sahaja,”

“Kalau tak teruk tentu Qaseh tak tercedera bukan. Apa-apa pun abang Am minta maaf. Sampaikan salam abang Am pada suami Qaseh ya..manalah tahu jika takdir menemukan kita lagi selepas ini,”ujar abang Am sebelum memutuskan talian.

Nur Nilam tersenyum. Aneh mendengar kata-kata lelaki tadi. Tak mengapalah kerana semuanya sudah pun selesai. Dia kembali meletakkan handphone ke dalam beg tangannya.  Buah-buahan yang sudah siap di potong tadi ingin disusun ke dalam pinggan.

Tapi, sekali lagi kerja itu terbantut apabila bayang wajah Kamalia tiba-tiba sahaja muncul di depan mata. Merenungnya seperti nak telan.

“Aku dah agak yang kau tu bukannya baik mana pun. Di depan Iskandar bukan main lagi. Pijak semut pun tak mati. Tapi di belakang bukan main lagi kau menggatal yek?”

“Apa yang awak cakap ni Kam?”

“Kau jangan nak buat-buat tanya pada aku pula?Kau ingat aku tak dengar apa yang kau cakapkan tadi. Apa tu? Abang Am...wah..siap berabang-abang lagi,”

“Awak dah salah faham Kamalia,”

“Salah faham? Hey!Perempuan tak sedar diri!Aku bukannya pekak!Tak dengar apa yang kau cakapkan.! Macam manalah Iskandar boleh ambil kau jadi isteri dia. Kesian Is, kena tipu hidup-hidup dengan perempuan macam kau ni. Aku benci la tengok kau betina!”bentak Kamalia kasar.

“Kau ingat aku akan pastikan Iskandar jadi milik aku semula. Kau ingat tu betina!”

 “Kamalia!!”

Jeritan yang datang dari arah pintu membuatkan Kamalia tersentak. Kedua-duanya berpaling. Suara itu cukup membuatkan muka Kamalia berubah warna. Mata yang merenung itu juga cukup tajam bagai ada sembilu di dalamnya. Wajah itu merah menyala bagaikan sedang menahan amarah yang membara. Kamalia getar tetapi tidak bagi Nur Nilam yang sudah mula tersedu sedan!


P/S: Cer komen..cer komen..hehehe...

7 comments :

  1. saya sampai sekarang tak bleh nak yakin dgn is ni..... die ni tak tetap angin la... kesian nilam, nanti apa2 dier juga yg kena.....

    ReplyDelete
  2. ye ke..alahai cian kat Is juga...tak pe..tak pe..tggu next n3 okey...

    ReplyDelete
  3. alaihai..menyibuk je kamalia ni..muka tak tau malu..dah ludah jilat balik..kalau si Is ni balik semula kat kamalia memang dia bodoh...aje cepat2 post new en3 ye tak sabo nak tau citer seterusnya...

    ReplyDelete
  4. abg am tu suami kak reen ke?pasni nak taw pasal perkembangan hubungan kak reen dgn suami die plk..hope is dan nilam sama2 yakin pada pasangan masing2...kamalia tu, wujudkan lah watak lelaki lain ke utk die...jgn duk asyik kacau suami org je...

    ReplyDelete
  5. i'm still not sure kalau is betul betul cintakan nilam sebab is pernah cintakan kam and kam nak rebut is balik..plus,is ni macam panas baran je takut pulak is tak nak dengar explanation nilam if dorang dua gaduh..anyways,hoping for the best kak ! :)

    ~A~

    ReplyDelete
  6. terima kasih ya..kita tggu next en3 cam ner.heheh

    ReplyDelete
  7. x suke dengan kamalia,kacau jea...
    mudah-mudahan iskandar x berubah hati.

    ReplyDelete